divendres, 23 de novembre del 2012


Finalment el nostre treball d'investigació sobre els capgrossos ja s’ha acabat. Us farem cinc cèntims de com ha anat.

En primer lloc dir que ha estat un treball força complex i interessant, tot i que hi havia indicacions i ajuda de part de la professora  no ha estat fàcil fer una investigació tant profunda, tot i això hem intentat assolir els objectius que ens havíem plantejat a l’ inici per tal de realitzar una bona recerca. Les dificultats que ens hem trobat han estat diverses, però totes s’han pogut solucionar.

En segon lloc volem expressar que la motivació per realitzar aquest treball ha estat força interessant, perquè nosaltres érem els protagonistes d'aquesta recerca, ja que vam poder escollir el tema.

Aquest treball ens ha servit per aprendre com dur a terme una recerca d'un ésser viu sense alterar massa el seu hàbitat natural. Hem pogut conèixer com s’han de cuidar perquè no notin el canvi entre la natura i  l’aula. Un dels objectius era que els capgrossos no es morissin, per això hem intentat que trobessin a faltar el menys possible el seu hàbitat natural. Per això era important mantenir en condicions l’aquari: anar canviant l’aigua, vigilar el moment en que es produïa la metamorfosi i apareixien les granotes per proporcionar-les menjar adient... A través de diferents fonts d'informació i l’observació directa  dels capgrossos hem pogut veure com es desenvolupaven i quins factors hi incidien. El ritme de creixement de cada capgròs ha estat diferent ja que depenen de la genètica de cada individu.  L’alimentació també ha estat un tema complex ja que els capgrossos s’alimenten de microorganismes i les granotes d'insectes  com no podíem dur insectes a l’aquari, el grup propietari de l’aquari amb el que compartíem els subjectes de la investigació va decidir portar les granotes al seu lloc d'origen per evitar-les patiment innecessari. No sabem si aquestes granotes van acabar sobrevivint perquè no vam voler marcar-les per no alterar influir negativament en elles (estressar-les) però esperem que totes elles estiguin bé.  Abans de marxar a pràctiques també vam tornar a l’estany original tots els capgrossos que encara no s’havien acabat de desenvolupar.

Creiem que aquesta recerca es pot dur a classe un cop siguem mestres si els nostre alumnes volen tractar un tema com aquest. En primer lloc per la facilitat d'obtenir els animals i de tenir cura. Ajuda a fomentar la responsabilitat dels alumnes. Els canvis es poden veure en relativament poc temps i els alumnes poden aprendre de forma molt experimental, activa i en directe la metamorfosi dels amfibis. La recerca els ajuda a aprendre a fer-se preguntes, formular hipòtesis i intentar comprovar si són certes o no. Els apropa al mètode de recerca científic.  A més l’aprenentatge no és només teòric (que també es fomenta mitjançant de la recerca d'informació en diferents fonts) sinó també pràctic. Les dues coses juntes fan que l’aprenentatge s’interioritzi i s’entengui molt més. Es tracta doncs d'un aprenentatge significatiu. També aquesta activitat ajuda a fomentar el treball cooperatiu ja que tot el grup treballa conjuntament en el manteniment de l’aquari i dels capgrossos, tothom té una part de responsabilitat, aprenen a organitzar-se i repartir-se les tasques, a dialogar i a solucionar entre tots els possibles problemes. També s’inculca un respecte per tots els éssers vius i per la natura.

També ha estat molt enriquidor observar les recerques d'altres companys, perquè hi havia diferents temes i tots ells interessants, la reproducció dels peixos, observació dels fongs (llevat), entre molts altres. És molt enriquidor compartir i aprendre de les experiències entre companys. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada